Eläkkeiden ja etuuksien maksajat alkavat ilmoittaa etuustietoja tulorekisteriin 1.1.2021 lähtien. Tämä edellyttää toimenpiteitä myös oppisopimuskoulutusta järjestäviltä tahoilta.
Etuuksien maksajien valmistautuminen tulorekisteriin ilmoittamisen aikakauteen on toisissa organisaatioissa alkanut jo hyvissä ajoin, toiset ovat vasta alkumetreillä. Pyydämme teitä Suomen Oppisopimusosaajat ry:ssä omalta osaltanne auttamaan sen varmistamisessa, että jäsenenne tietävät uudesta ilmoitusvelvoitteestaan. Viettehän viestiä eteenpäin, vielä ehtii mukaan!
Ovatko oppisopimuskoulutuksen järjestäjät jo varautuneet ilmoittamaan opintososiaaliset etuudet tulorekisteriin? Rakennetavatko suuremmat oppilaitokset teknistä rajapintaa etuuksien ilmoittamista varten? Entä kuka toimii tulorekisteriasioista vastaavana henkilönä?
Tulorekisterihanke pyytää oppisopimuskoulutuksen järjestäjiltä vastauksia näihin asioihin. Tiedot pyydetään antamaan vastaamalla kyselyyn 6.5.2020 klo 16 mennessä. Kyselyssä kerättyjä yhteystietoja käytetään etuustietojen ilmoittajille kohdennettuun tiedotukseen.
Hyvä valmistautuminen auttaa muutoksessa. Etuuksien maksutietoja ei voi ilmoittaa tulorekisteriin paperilla, joten tietojen ilmoittamiseen pitää varautua joko teknisen rajapinnan tai sähköisen asiointipalvelun kautta.
Koulutus tukee valmistautumista. Tulorekisteri järjestää toukokuussa kaksi etuustietojen ilmoittamista käsittelevää verkkoseminaaria:
o Tilaisuudessa käydään läpi etuustietojen ilmoittaminen tulorekisteriin.
o Tilaisuudessa käydään läpi etuustietojen ilmoittamisen erityistilanteita. Suosituksena on, että ennen tätä verkkoseminaaria olet osallistunut
Etuustietojen ilmoittaminen tulorekisteriin -verkkoseminaariin 8.5. tai katsonut sen tallenteen.